Konsulenttjenesten vil hjelpe deg som praktiserende dyrlege med å undersøke og behandle reptiler som tar kontakt. Du sender inn opplysninger om pasienten, og får tilbake et svar fra Monica Heggelund med gode råd til hvordan pasienten skal undersøkes og behandles videre.
Det er utarbeidet egne skjema for denne tjenesten, et til kunden og et til den lokale veterinæren. Disse sendes digitalt.
Svar gis tilbake på mail.
Rådene vil gis etter grundig gjennomgang av all tilgjengelig informasjon rekvirerende veterinær formidler. Det er imidlertid viktig å være klar over begrensningene som ligger i å ikke ha undersøkt pasienten selv, eller ha snakket direkte med eier. Det endelige ansvaret for pasienten ligger fortsatt hos behandlende veterinær.
Standard svartid for denne tjenesten er 72 timer (3 virkedager). Ved akutt og alvorlig sykdom hos reptilpasienten kan mailen merkes med «haster».
Pris for tjenesten avhenger av problemstillingens omfang; konsultasjonene graderes i liten, standard, stor. Rekvirerende veterinær mottar faktura fra Evidensia Oslo Dyresykehus en gang i måneden, og viderefakturerer kunden.