
Evidensia Oslo Dyresykehus
Ditt akutt- og henvisningssykehus
For veterinærer – henvisningsrutiner

Vi mottar henvisning via digitalt skjema eller e-post samt telefon ved akutte tilfeller
Innsendelse av henvisning
Vi har ulike måter å motta en henvisning på.
- Bruk gjerne vårt digitale henvisningsskjema.
- Om du ønsker å sende oss henvisning per e-post benytter du henvisning.oslodyresykehus@evidensia.no. Vår hovede-post, oslodyresykehus@evidensia.no, skal ikke brukes til henvisninger, da ikke alle veterinærer har tilgang til denne av sikkerhetshensyn
- Dersom det ikke er mulig med henvisning per e-post eller digitalt skjema kan kunden ha med henvisning på papir
Ved akutte henvisninger setter vi pris på om det tas telefonisk kontakt med oss før pasienten sendes, slik at vi vet hva som ventes inn.
Henvisningen skal om mulig inneholde
- Personalia til kunde og dyr
- Telefonnummer (Telefon nummer må skrives i selve e-posten, da dette ikke kommer med i epikrisen)
- Det skal stå om vi skal ta kontakt med kunden eller om kunden selv tar kontakt med oss (det beste er om vi kan ta kontakt med kunden)
- Oppsummering av problemstilling
- Konkret beskrivelse av hva dyret henvises for
- Komplett journal
- Fullstendige prøvesvar
- Røntgen bilder
Henvisningsskjema
- Eget henvisningsskjema for Evidensia Oslo dyresykehus finnes vår på vår hjemmeside.
Henvisningstelefon
- Mandag – fredag kl. 08:00 – 15:30
- Telefon 22 68 35 00 og tast 2
Håndtering av henviste pasienter ved Evidensia Oslo Dyresykehus
- Pasienten skal utredes eller behandles for det den er henvist for. Undersøkelser eller behandling utover dette skal avklares med henvisende veterinær / klinikk.
- Etterkontroller skal utføres hos henvisende veterinær så langt det er mulig.
- Kunden skal opplyses om at videre / andre undersøkelser eller behandling skjer hos henvisende veterinær.
- Epikrisen skal sendes til henvisende veterinær uten opphold når dyret reiser. Ny epikrise ved kontroller / prøvesvar.
Pasienter vi henviser videre
En pasient skal tilbys henvisning videre dersom vi ikke har kompetanse på huset til å utrede eller behandle den i tilstrekkelig grad. Vi tar da kontakt med henvisende veterinær.
I noen tilfeller har vi lang ventetid og kunden ønsker å reise et annet sted. Kunden tar da kontakt med sin faste / henvisende veterinær for henvisning et annet sted.
Vi tar ikke imot henvisninger innen
- Atferdsproblemer (men kan evt. utelukke fysiske problemer)
- ” Hundeterapeuten” Marit Hoftun
- Atferdssenteret for smådyr, Gry Eskeland: atferdssenter.no
- Nas (Norsk atferds gruppe for selskapsdyr): atferdskonsulenter/oslo
- Alternativ medisin
- Avansert odontologi
- Merete Stai ved Evidensia Lørenskog Dyreklinikk
- Sigbjørn Storli ved Dyretannklinikken
- Ulike leddproteser
- Hofteleddsproteser: Evidensia Strömsholm Djursjukhus
- Hjernesvulster
- NMBU
- Scintigraf
- NMBU
- MR
- VetScan
- Strålebehandling
- Reproduksjonsproblemer / fertilitetsforstyrrelser / inseminering
- NMBU
- Reprohund ved Ragnar Thomassen
- Utredning av fugler, gnagere og kanin.
- Karina Todnem Thorstensen, Evidensia Volvat Dyreklinikk
Hva kan henvisende veterinærer forvente at behandles på vakt?
- Pasienter med akutte tilstander som må behandles
- Pasienter med tilstander som vil bli unødig verre om de utsettes til ordinær åpningstid
- Pasienter med tilstander som er så plagsomme at de med fordel kan behandles før ordinær åpningstid
- Pasienter med uklart symptombilde, men hvor en alvorlig tilstand ikke er usannsynlig
- Dersom eieren ønsker behandling, forutsatt at det ikke går ut over pasientsikkerheten for andre og mer alvorlige tilfeller
Hva kan henvisende veterinærer forvente at behandles på natt?
- Pasienter med akutte tilstander som må behandles
- Pasienter med tilstander som vil bli unødig verre om de utsettes til dagtid
- Pasienter med tilstander som er så plagsomme at de med fordel kan behandles før dagtid
- Pasienter med uklart symptombilde, men hvor en alvorlig tilstand ikke er usannsynlig, og det er fare for alvorlige komplikasjoner ved å vente til dagtid
- Dersom eier er bekymret og ønsker behandling, forutsatt at det ikke går ut over pasientsikkerheten for andre og mer alvorlige tilfeller
- Det er kun akutte operasjoner som ikke kan vente som skal utføres på natt. Øvrige skal utføres på dagtid.
- For eksempel:
- Magedreining
- Keisersnitt
- Miltruptur
- Mistanke fremmedlegeme, med alvorlig allmennpåkjenning
- Mistanke peritonitt
- Akutt abdomen med markert allmennpåkjenning
- Pyometra
- Urinstein i urinrøret
- Innlagte pasienter som ikke er stabile
- Medisinsk behandling av innlagte pasienter
Velkommen til oss med din henvisning!
Åpningstider ved Oslo Dyresykehus
Timeavtaler og butikk: Man-Tors 08:30 –19:00, Fre 08:30 - 16:00.
Akuttvakt utenom ordinære åpningstider, alle dager, hele året.
Åpningstider
-
MandagDøgnåpent
-
TirsdagDøgnåpent
-
OnsdagDøgnåpent
-
TorsdagDøgnåpent
-
FredagDøgnåpent
-
LørdagDøgnåpent
-
SøndagDøgnåpent
Medarbeidere

Sykehusleder
Cathinka M. Stockinger
Veterinær
Fridtjof Emsell Larsen
Spesialist i smådyrsykdommer hund og katt, GPCert (SAS)

Veterinær
Thomas Sissener
MS, DVM, CertSAS, DipECVS, MRCVS
Veterinær
Marie Innerå
Diplomat i dermatologi
Dette sier kundene
5
Frigg ble i dag operert for korsbåndskade hos Evidensia Oslo Dyresykehus. ♥️Den aller største takken går til vår kirurg, Thomas Sissner. For en fantastisk mann og fagperson! 🙏 Før operasjonen tok han seg tid til en hel time med samtale, gjennomgang av røntgenbilder og forklaring av hva som skulle skje. Da vi hentet henne, gjorde han det samme.Fra første øyeblikk vi møtte ham, har vi kjent støtte, trygghet og omsorg. Han møtte ikke Frigg bare som en pasient, men som det familiemedlemmet hun er. Det rører meg dypt.Tusen takk for at dere tok så godt vare på både Frigg og oss! ♥️🐾
4
Man følte at de tok vare på vår kjære hund og gjorde det de kunne. Vi måtte dessvere avlive henne, men vår opplevelse er at de undersøkte nøye og gjorde det som de kunne for å hjelpe. Vi var med på avlivingen, og det ble gjort humanitært og fort som var bra til vår hund, selv om forferdelig trist for oss. De ga oss tilbud på å ringe dagen etter i tilfelle vi fikk noen spørsmål. De oppdaterte oss også fortløpende. Det kostet ganske mye, men man gjør alt til sine firbeinte venner.
5
Er litt dyrt, men gode dyrleger/kirurg 👍🏾
5
I had to take my sweet dog to this clinic out of normal working hours because I felt he was not feeling well. My first contact was with the Emilie H.N at the reception showing empathy and support to us. Then specialist Silje Lindrup Robertsen examined my dog completely and made sure he was doing well. I had to pay over NOK 3000 for the appointment, but they had already informed me about it on phone when I first contacted them.